Learning Transfer – Den store udfordring

Online uddannelse til detail

Learning Transfer – Den store udfordring

Hvordan får vi gjort op med lange kursusdage uden målbar effekt på resultaterne?

De seneste 10 år har den største udfordring i uddannelsesindustrien været at omsætte det deltagerne lærer i kursuslokalet til resultatskabende handlinger i kundefronten. Alt for ofte forlader deltagerne et kursus med en intention om at ændre adfærd, men når de møder hverdagen forbliver alt ved det gamle.

Learning transfer

Lad os starte med at definere ”learning transfer”. Learning transferer et begreb som dækker over det at flytte læring fra formel undervisning til adfærd i praksis.

Der er lavet flere studier i learning transfer og det mest iøjnefaldende var et studie af Will Thalheime tilbage i 2006 som klarlagde ”Glemsels kurven”.

Studiet viste at der under en undervisningsdag eller et komprimeret undervisningsforløb kunne være en stor grad af engagement og læring, var det lærte hurtigt glemt og deltagerne var vendt tilbage til ”som de plejer at gøre”-adfærd.

Studiet viste også at gentagelser og opsummeringer af det lærte efter et end forløb, øgede både hvor meget deltagerne huskede og hvor meget de tog med sig ind i deres daglige opgaver, dramatisk.

Det er her små daglige opgaver for alvor bliver interessante og micro-learnings har sin ret.

Emil Hejlskov:

Automatiserede micro-learnings er noget af det meste effektfulde til at skabe læring jeg har set de sidste 10 år.

På Retail Akademi er hele designet bygget op for at skabe maksimal learning transfer, med et minimum af indsats væk fra deltagerens reelle arbejde. Målet er at smelte læring og hverdag sammen.

Løsningen på udfordringen

Læringen skal være lige ved hånden, let omsættelig og relevant for deltagerens hverdag. Retail Akademi skaber læring på 4 fronter:

  1. Daglige micro-learnings ændrer vaner. På alle hverdage modtager deltageren en ny micro-learning. Denne micro-learning består af en læringsvideo på under 2 minutter, kombineret med en dagsopgave som sikrer implementering med det samme. Gentagelser er det som skaber vaneændringer.
  2. Uge temaer som skaber en rød tråd. Micro-learnings er skabt i små puljer af 5 læringsmoduler. Det svare til et uge tema. Samlet består Retail Akademi er 14 uge temaer som alle er relevante for medarbejdere i detail. Ugetemaerne indeholder udover micro-learnings også en møde-pakke som butikken kan anvende til at afholde et teammøde omkring ugetemaet. Desuden indeholder det et lederimplementeringsmodul som klæder lederen i butikken på til at få mest ud af ugens tema.
  3. Online kurser giver fordybelse. På Retail Akademi får deltagerne også adgang til online kurser af 2-4 timers varighed. Kurserne er designet til at give en dybere forståelse af det enkelte emne. Kurserne forstærker effekten af micro-learnings, da læringsniveauet kan øges. Alle online kurser afsluttes med en certificering og for dem sm består med minimum 80% rigtige, udløser det desuden et kursus diplom.
  4. Personlig udvikling og motivation fungerer som en katalysator for fokus. Retail Akademi flytter i weekenden fokus væk fra de faglige og resultatskabende værktøjer, og stiller i stedet skarpt på deltagerens personlige rejse. Henover en 14 ugers periode bliver deltagerne taget med på en rejse som handler om at blive den bedste version af sig selv. Da denne del handler om dem selv og er en meget personlig del, gennemføres denne del i weekenderne.

Disse 4 læringsværktøjer bringer læringen ind i hverdagen og minder deltagerne om at de er på en læringsrejse og at de har muligheden for, hver eneste dag at blive en lille smule bedre end de var i går.

Løsningen er et komplekst læringsdesign, men som fra deltagerens side vil virke simpelt, tilgængeligt og meget naturligt.

Hvis du vil opleve hvordan Retail Akademi fungerer i praksis, så book en demo.

Tags: , , , , ,